”Der er virkelig kommet hul på bylden. Klimaspørgsmålet driver den kraftige øgning af togpassagerer blandt firmarejsende. Derfor bruger stadig flere erhvervsrejsende i dag toget fremfor at køre i bil eller flyve,” siger Ida Thermaenius, chef for firmakunder hos SJ.
Hun tilføjer, at det også er blevet stadig vigtigere for virksomheder at vise, at de gør noget aktivt indenfor miljøområdet, hvilket også påvirker efterspørgslen på togbilletter. Dette kan være et medvirkende parameter for, om for eksempel firmaet vinder en kontrakt eller ej, siger Ida Thermaenius.
”At vælge toget i stedet for flyet gavner ikke kun udslippet af kuldioxid. Mange tror, at det er dyrere at rejse klima-smart, men for de fleste virksomheder vil det være billigere og mere klima-smart at tage toget,” siger Ida Thermaenius.
Alene fra juli til oktober voksede antallet af forretningsrejsende hos SJ med 16 procent, viser ny statistik fra SJ. Til sammenligning var stigningen i årets første halvår hos SJ på ni procent sammenlignet med samme tid sidste år.