Wonderful Copenhagen bliver verdens første Green Tourism Organization
Den nye Green Tourism Organizations-ordning er sat i verden for at bakke op om de destinationer og organisationer, som gør noget særligt for bæredygtighed. Certificeringen er en 'søster' til turismens miljømærke Green Key, som HORESTA har været med til at udvikle. HORESTA huser både Green Key og Green Tourism Organization-sekretariaterne.
Wonderful Copenhagens nye strategi adresserer bæredygtighed ud fra en både miljømæssig, social og økonomisk tilgang, og et af punkterne i strategien handler om, hvad Wonderful Copenhagen selv kan gøre i sin egen drift, bl.a. med målsætning om miljøcertificering af organisationen, som nu indfries med den nye certificering som Green Tourism Organization.
”Vi er stolte over, at vi bliver de første til at modtage certificeringen som Green Tourism Organizations. Vi har stort fokus på, hvordan turismen i hovedstaden kan bidrage til bæredygtighed, både lokalt og globalt og dermed bidrage til FN’s 17 verdensmål. Det har vi lanceret en ambitiøs strategi for, som er en bred invitation til at tage del i arbejdet med frem mod 2030 at gøre turismen til en del af løsningen med at skabe en bæredygtig udvikling. Miljøcertificeringer af turismens aktører indgår i vores strategi, og vi er rigtig glade for, at vi selv kan være et godt eksempel,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen.
Miljømærker er vigtige i international konkurrence
Den nye Green Tourism Organizations-ordning er sat i verden for at bakke op om de destinationer og organisationer, som gør noget særligt for bæredygtighed. Og for at blive certificeret, skal organisationen vurderes ud fra ca. 140 forskellige kriterier, herunder ledelsesmæssig prioritering af miljøhensyn, krav om miljørigtige indkøb og krav i forhold til organisationens eget forbrug af el, vand og varme. Men også med fokus på, hvordan organisationen sætter fokus på bæredygtig turisme.
En bæredygtig profil er ofte et vigtigt konkurrenceparameter for turismeorganisationer og turismevirksomheder internationalt. Grøn certificering har derfor et stort fokus hos HORESTA, der var med til at etablere miljømærket Green Key, og som i dag har sekretariatet for Green Key.
”Det er særdeles positivt, at Wonderful Copenhagen som de første nu bliver certificeret som Green Tourism Organization. Det understreger hovedstadens ambitioner i forhold til bæredygtig turismeudvikling i et erhverv, som skaber en milliardomsætning til København og er i vækst. Vi ved, at bæredygtighed fylder mere og mere hos forbrugerne. Med Green Tourism Organizations håber vi at kunne gøre det nemmere for turisterne at finde vej til de bæredygtige destinationer”, siger Katia K. Østergaard, adm. direktør i HORESTA.
Den nye Green Tourism Organization-certificering er en dansk opfindelse ligesom miljømærket Green Key, der blev skabt for 25 år siden af Friluftsrådet og HORESTA i samarbejde med den daværende Forening af Danske Turistchefer. Sidenhen har certificeringen spredt sig til 55 lande og 2.900 turistvirksomheder.
Hos Friluftsrådet er der store forventningerne til den nye ordning.
”Vi tror, at Green Tourism Organization, ligesom Green Key har gjort det, vil bidrage til at sætte fokus på bæredygtig turisme og få flere turistvirksomheder til at gøre en indsats for at beskytte miljøet. I Friluftsrådet tror vi, at Green Tourism Organization vil sikre, at turistorganisationer også fejer for egen dør og er med til at fremme og sikre mere bæredygtige destinationer.” siger Torben Kaas, som er næstformand i Friluftsrådet.