sinaturco2neutral

Sinatur vil være Danmarks første CO2-positive hotelkæde

Sinatur Hotel & Konference har med en ambitiøs bæredygtighedsindsats sat sig for at blive Danmarks første CO2-positive hotelkæde.

Målet skal være nået i 2030, og i hele processen vil naturen få det sidste ord. Naturligvis

Et energiforbrug fra udelukkende vedvarende kilder, et stort fokus på lokalsamfundet, affaldssortering af alt affald og genanvendelse af langt det meste, investeringer i nye teknologier, brug af lokale og sæsonbaserede råvarer og ingen madspild samt et fokus på at inspirere og motivere de seks hotellers gæster til aktivt at involvere sig i arbejdet med bæredygtighed. Det er blot nogle af de ambitiøse mål og indsatsområder, der, blottet for tomme løfter, skal gøre Sinatur til Danmarks første CO2-positive
hotelkæde.

”Vi har på tværs af vores seks hoteller sat os for at gøre, som naturen siger og lade den få det sidste ord i alt, vi gør. I 2030 skal det gøre os til Danmarks første CO2-positive hotelkæde, og undervejs i processen vil vi hver eneste dag nå et skridt længere ved at fylde så lidt som muligt i det store klimaregnskab,” siger Kari Brandsgård, der er direktør for Haraldskær Sinatur Hotel & Konference.

Sinaturs seks hoteller består af Frederiksdal ved Lyngby, Storebælt i Nyborg, Gl. Avernæs ved Assens, Sixtus i Middelfart, Haraldskær ved Vejle Ådal og Skarrildhus midt på den jyske hede ved Herning.

Bæredygtige resultater har givet mere blod på tanden
Det er ikke nyt for Sinatur-hotellerne at arbejde intensivt med bæredygtighed. På affaldsområdet er genanvendelsesprocenten allerede i dag oppe på 67 %. I 2025 – senest – er målet 80 %, mens 2030 skal være året, hvor hotel- og konferencekæden kan kalde sig 100 % affaldsfrie.

På energiområdet kommer hotellernes årlige forbrug på knap 2,5 millioner kWh fra vindmøllestrøm, og på branchens årlige messe, Nordic Meetings & Events Expo, gik prisen for bedste madkoncept i år til Sinatur Hotel og Konference som konsekvens af kædens fokus på lokale og sæsonbaserede råvarer og minimering af madspil.

”Vores 2030-ambition er på ingen måde taget ud af den blå luft. Vi har været godt i gang i en årrække, og det er de gode resultater, der har gjort det muligt for os at sætte så ambitiøst et mål som at være CO2-positive i 2030,” siger Kari Brandsgård, der også fortæller, at den nuværende indsats og fremtidens mål i høj grad er noget, som medarbejderne har taget godt imod og som alle løbende kommer på kursus i at leve op til:

”De fleste mennesker vil gerne gøre en positiv forskel for klimaet og det samfund, de er en del af. Det gælder også vores medarbejdere, og vi håber og forventer, at vores bæredygtighedsindsats også er noget, der både kan fastholde medarbejdere og rekruttere nye kollegaer, der også ser en god pointe i at drive konferencehoteller, som naturen vil elske.” Også på økologien har Sinatur sat barren højt. Som den første danske hotelkæde fik Sinatur i 2013 Det Økologiske Spisemærke i bronze, og i juni i år får kæden – igen som de første – Det Økologiske Spisemærke i sølv, der garanterer, at 60-90 % af alle føde- og drikkevarer er økologiske.

FAKTA OM SINATUR-KÆDENS 2030 MÅL
Forbrug uden spild
2030 mål:
- Vi er C02-positive: Vi køber os til CO2-neutral energi, vi minimerer egen impact og vi investerer i ny teknologi
- Vi er vandneutrale
- Alle produkter er certificerede og fra bæredygtige virksomheder
- Vi er affaldsfrie, og vi genbruger og genanvender alt
- Når vores gæster tager afsted, er de klogere på vigtigheden af naturen, end da de kom, fordi vi involverer dem aktivt i vores arbejde med bæredygtighed

De leverandører, vi køber fra, er godt selskab, produkterne er certificerede, og vi er transparente med alle samarbejdspartnere. Vi genbruger og genanvender alt og stræber efter et fuldkomment affaldsfrit hotel.

Naturens ressourcer går aldrig til spilde – alle levende organismer indgår i et samlet kredsløb. Det kredsløb er vi som hotel også en del af, og det er derfor afgørende, at vi behandler ressourcerne med samme respekt, som naturen gør og sikrer os, at intet går til spilde. Når vi som hotel skal have nye uniformer, interiør eller konferencefaciliteter, har vi derfor et ansvar for at indkøbe produkter, der er bæredygtige både i produktion, brug og bortskaffelse. Når vi siger ansvarligt forbrug, handler det derfor om at købe ind med øje for produkternes bæredygtighed i et livscyklusperspektiv samt at etablere systemer og vaner, der muliggør, at ressourcernes videre liv i naturens kredsløb er sikret, når vi er færdige med at anvende vores produkter.

Naturen kan producere ren energi og vand i rigt mål. Vi vil derfor overgå til udelukkende at producere og anvende vedvarende og rene energikilder som sol- og vindenergi, ligesom vi vil opsamle regnvand og benytte det til toiletskyl mv. Men vi vil videre end det. Vi vil være CO2-positive, og derfor vil vi konstant nedsætte vores eget forbrug af energi, så vi på den lange bane bliver i stand til at producere mere energi, end vi forbruger. Det betyder, at vi installerer energiovervågning, så vi løbende kan optimere forbruget, ligesom vi løbende udskifter alle lyskilder til energieffektive løsninger, og alle andre energiforbrugende produkter indkøbes under hensyntagen til både energiforbrug og ressourcebelastningen i et livscyklusperspektiv. Vi vil være vandneutrale i 2030, og vi installerer derfor vandbesparende tiltag i vores badeværelsesarmaturer, ligesom vi opsamler og anvender regnvand fra naturen til at skylle toiletter.

Mad med holdning
2030 mål:
- Alle produkter er certificerede og fra bæredygtige virksomheder
- Vi køber kun danske fødevarer – så vidt mulig fra lokale leverandører
- Vi er affaldsfrie: Internt madspild er elimineret, og der tages ansvar for madspild i primærproduktionen og grossistleddet gennem indkøb
- Alle hoteller har egenproduktion af madvarer: Vi kan demonstrere egenproduktion og bæredygtige og cirkulære produktionsformer overfor gæsterne
- Vores gæster tager afsted og er klogere på vigtigheden af naturen, end da de kom, fordi vi involverer dem aktivt i vores arbejde med bæredygtighed

Det kræver ressourcer at kultivere og producere højkvalitetsfødevarer, derfor skal de behandles med omtanke og intet skal gå til spilde. Sinatur tager derfor ansvar for hele værdikæden fra jord til bord, og bruger vores indkøb af fødevarer til at sikre, at også produkter, der ikke lever op til de gængse skønhedsidealer, finder anvendelse i vores køkkener. Vi stiller krav om den højeste kvalitet og anvender kun danske og økologiske fødevarer. Vores menu er primært plantebaseret, og det kød og fisk vi tilbereder, opfylder de højeste dyreetiske og bæredygtighedsmæssige standarder.

En tydelig stemme
2030 mål:
- Vi vil være anerkendt som ’bedst for verden’ – top 10 af B Corp certificerede virksomheder
- Vores gæster tager afsted klogere på vigtigheden af naturen, end da de kom, fordi vi involverer dem aktivt i vores arbejde med bæredygtighed
- Vi inviterer omverden til at være med i konkrete handlefællesskaber og investerer i nye bæredygtige løsninger

Vi vil gøre en forskel for verden – både for vores gæster, for branchen og for vores lokalsamfund. Vi vil tale højt og skabe opmærksomhed, så vi bruger vores taletid og platforme til at skabe fokus på vigtigheden af naturen og en mere bæredygtig livsstil. Vi vil være generøse og se ud over os selv, så vi fokuserer på at dele vores viden og gøre omverdenen klogere, så vi kan inspirere og motivere til handling. Vi vil investere i løsninger og handlefællesskaber, der skaber rum for, at vores omgivelser kan blive endnu mere bæredygtige og gøre Danmark bedre.

God for mennesker
2030 mål:
- Vi er en inspirerende, mangfoldig og inkluderende arbejdsplads, som vores medarbejdere elsker
- Alle medarbejdere forstår naturens vigtighed og gør Sinatur til en anerkendt stemme for bæredygtig adfærd
og forbrug

I naturen er ingen overflødige – alle har en rolle at spille og en plads at indtage i den store sammenhæng. Sådan er vores grundsyn også, når det handler om vores kolleger, gæster, partnere og mennesker, vi i øvrigt er i berøring med. Derfor handler vores sociale bæredygtighed først og fremmest om respekt for hinanden og om at give dem, der deler
vores kærlighed for naturen, mulighed for at bidrage og gøre en forskel. Den vigtigste ressource til at opnå det er, at vores medarbejdere ikke blot er kompetente og engagerede, men også dedikerede bæredygtighedsambassadører, der driver innovation og udvikling.

En god forretning
2030 mål:
- 250 mio. kr. i omsætning
- Vi inviterer omverden til at være med i konkrete handlefællesskaber og investerer i nye bæredygtige løsninger

Vi vil vokse betydeligt omsætningsmæssigt frem mod 2030, og vi vil være en profitabel virksomhed - også i økonomiske termer. Vi har klare holdninger til det overskud, vi skaber, og geninvesterer lige så meget i balance, symbiose og stærke rødder, som vi udbetaler til vores ejerkreds.