Bred bæredygtig agenda giver vækst i sushikæde
Arbejdet med at implementere bæredygtighed i forretningen giver gevinst for restaurantkæden Letz Sushi, men det medfører også øgede omkostninger, fortæller direktør Anders Barsøe til Fødevarewatch.
Kodeordet i Letz Sushi har længe været bæredygtighed, men efter skiftet til økologiske ris og certificerede fisk har begrebet nu også sat sine klare aftryk på restauranternes stole og facader. Det koster penge at skille sig ud i det voksende restaurantmarked, siger direktøren.
"Vi er som resultat af arbejdet vokset med 30 pct., men vi har undervejs sagt farvel til omkring 20 pct. af omsætningen, fordi vi har opsagt alle samarbejdsaftaler på leveringsområdet, som var rabatbårne og indeholdt andre rabataftaler. Dermed er vi nu reelt kun 10 pct. foran, og vi skal være oppe på indeks 130 på omsætningen i de eksisterende butikker, og derfor har vi brug for at gøre noget mere," siger Anders Barsøe som indgang til den udvikling, som virksomheden har fuld gang i.
Det er en udvikling, som i denne uge dækker over åbningen af to nye restauranter på Hovedbanegården i København og i det centrale Aarhus.