Medarbejderne som de vigtigste ambassadører for grønne hoteller
Ethvert hotel ved, at hotelservice ikke bliver bedre end de hotelmedarbejdere, der servicerer.
Dette gør sig måske endnu mere gældende, når man taler om grønne hoteller. For hvor mange af de services og tiltag, som traditionelle hoteller varetager, er kendte for hotelgæster, så skal medarbejdere på grønne hoteller i væsentlig højere grad kunne svare for sig og kunne forklare inspirerende og vidende om, hvorfor og hvordan netop deres hotel gør noget unikt og positivt for gæsten og miljøet. I et dansk projektsamarbejde mellem HORESTA, Alexandra Instituttet, Aarhus Universitet hotelkæden Gudsmeden Hotels og Green Solution House, har medarbejdernes rolle i hotellers grønne omstilling været i fokus.
Klæd medarbejderne på til bæredygtighed
Resultaterne fra studiet viste tydeligt, at bæredygtighed skal gennemsyre hele organisationen fra top til bund for at virke troværdigt på hotelgæsterne. Det betyder også, at en tjeners eller receptionists halvpræcise forklaringer eller manglende viden om og forståelse af hotellets grønne initiativer kan påvirke hotelgæstens oplevelse af hotellet negativt. Ergo er både rekruttering, informering og involvering helt centrale aktiviteter. For det første er det vigtigt at sætte det rigtige medarbejderhold, så hotellet får valgt medarbejdere som enten er interesserede i bæredygtighed eller i hvert fald ikke er fremmede over for tanken. Derudover skal den ‘grønne’ hotelmedarbejder klædes på med faktuel viden og gode anekdoter. De må dog ikke gå hen og blive til små ‘papegøjer’, men skal have mulighed for at sætte egne ord på, så historierne netop bliver personlige og ikke website-kopier.
Grønne idéer søges!
Et vigtigt resultat fra studiet viste også, at der hvor medarbejderne selv havde taget de grønne initiativer til sig og havde fået lov at ‘prøve’ egne idéer af, var den grønne omstilling og udvikling som grønt hotel gået hen og blevet en leg. Grønne hoteller skal nytænke og forny sig, for det der opfattes som bæredygtig i dag, er ikke grønt nok i morgen. Så hotellets grønne rejse må meget gerne blive en personlig rejse for medarbejderne, så de får ejerskab og bidrager med og involverer sig i løsningerne. Det kan være kokken, der går hjem og tester en opskrift med dagens madrester eller begynder at udvælge og bruge økologiske råvarer. Eller rengøringspersonalet, som finder løsninger på, hvordan de minimerer forbrug af skadelige rengøringsmidler.
Større loyalitet og arbejdsglæde
En meget vigtig konklusion fra studiet var, at medarbejderne gennem den større involvering, deltagelse i løsningsforslag og med egne initiativer bliver beriget i deres arbejde. Disse faktorer gav tydeligt større arbejdsglæde og loyalitet blandt både kokke, tjenere, receptionister og rengøringspersonale. Medarbejderne bliver en del af et fællesskab, som lærer og udvikler sig sammen for at finde og skabe nye og bedre grønne løsninger til gavn for gæsten. Større loyalitet og arbejdsglæde er også lig med færre sygedage og færre opsigelser, og det kan måles på bundlinjen.