EU: Efterspørgsel efter grønne overnatningssteder
Flere undersøgelser peger på, at der er efterspørgsel efter grønne turistvirksomheder.
Ifølge en Trip Advisor undersøgelse tænker 79 % af rejsende at det er vigtigt, at overnatningsvirksomhederne har en miljøvenlig praksis [Trip Advisor (2013)]. 91 % af overnatningsvirksomhederne er enige om, at det er vigtigt at være miljøvenlige, mens 77 % svarede at de har miljøvenlige politikker på plads. Conde Nast Traveler undersøgelse i 2011 fandt, at 93 % af de adspurgte mente, at rejseselskaber bør være ansvarlige for at beskytte miljøet og 58% sagde, at deres hotel valg var påvirket af virksomhedens støtte til lokalsamfundet [PR Newswire (2011)].
Med hensyn til forretningsrejser, foretrækker 47 % af rejsende at opholde sig på et hotel med miljøcertificering ifølge Timetric Global Forretningsrejsende Survey 2013 [CREST (2014)]. Hertil kommer en rapport fra Deloitte som viser, at 95 % af de adspurgte business rejsende svarede, at hotelbranchen skal gennemføre grønne initiativer, og at bæredygtighed bliver et centralt emne i turistbranchen i 2015 [Deloitte (2010)].
Rapporten viser også, at flere af de store hotelkæder bakker op om den grønne indsats. Carlson Rezidor Hotel Group har som mål, at alle deres hoteller skal være miljømærket i 2015. Best Western har introduceret et grønt ikon på hjemmesiden, så der kan søges på miljømærkede hoteller.
Kilde: Revision of European Ecolabel Criteria for Tourist Accommodation and Camp Sites