Fabrikanterne gør flyene lettere, motorerne bedre og større, og flyselskaberne klemmer flere sæder ind, investerer i nye flytyper, vasker flyene med mindre vand og laver huller i isterningerne til din drink for at gøre den lettere.
Du kan holde øje med følgende, når du vælger fly og flyselskab.
Har flyet en større motor?
- Før i tiden brugte man udelukkende udstødningsgasserne fra jetmotoren som fremdriften på fly. I dag føres en masse luft rundt om selve jetmotoren med en stor turbine, der sidder forrest på motoren. Dermed kan man få mere fremdrift med samme mængde brændstof.
Har flyet bøjede vinger?
- På nyere fly bøjer vingerne opad – også kaldt winglets – som sørger for ikke at skabe turbulens, når højt tryk fra under vingen møder dent lave tryk for enden af vingen. Undersøgelser viser, at det kan reducere luftmodstanden med 20 %
Benytter flyselskabet grønne landinger?
- Hvis flyet daler mere glidende, og piloten undgår at gasse op og ned spares brændstof. Mange lufthavne er begyndt at indføre grønne landinger, og analyser fra Brussel Airport viser, at et mellem fly sparer 50 kg brændstof.
Benytter flyselskabet nyt brændstof?
- I dag er det tilladt at blande op til 50 % biobaseret brændstof i tankene på fly, mens de resterende 50 % skal være konventionelt brændstof.
Prøver flyselskabet at finde medvind?
- Det sparer brændstof at finjustere flyruten, så flyet for mindst mulig vindmodstand og mere medvind.
Er flyene lavet af lettere materialer?
- Flykomponenter bliver lettere og lettere. Mange fly bliver lavet af kulfiber, som både er stærkere og lettere end aluminium.
Benytter selskabet tørvask?
- Flere flyselskaber bruger tørvask, der bruger mindre vand pr. vask
Serveres der letvægtsmåltider?
- Isterninger er med hul og mindre og lettere emballage giver mindre brændstofforbrug og mindre spild.