For mange turistvirksomheder er det ikke en svær og uoverkommelig opgave at blive medlem af Green Key. Meget af arbejdet er almindelig sund fornuft, som er sat i system. Men det kræver at virksomheden har hjertet på det rette sted og at virksomheden på alle niveauer går engageret og vedholdende ind i arbejdet – også efter en evt. tildeling af mærket.
Green Keys miljøarbejde:
- Er et styringsværktøj for miljøarbejdet
- Er almindelig økonomisk og sund fornuft
- Igangsætter en proces og ny tankegang
- Har fokus på relevante miljøforhold
- Tager hensyn til at virksomheder har forskellige forudsætninger
- Kan være en model til hurtige besparelser
- Vil sikre ejerskab hos de ansatte
- Har også fokus på at gæster kan men ikke skal gøre en indsats
- Stiller krav videre til leverandører
- Skal ikke give mærkbar indflydelse på kvaliteten
- Er pragmatisk – ikke fanatisk
Efter tildelingen
Hvis virksomheden får tildelt Green Key er miljøarbejdet lige begyndt. Når virksomheden er med i ordningen skal den løbende holde gang i ”miljøgryden” og sikre fremdrift i miljøarbejdet. Det er hensigten, at miljøet indgår som element i alle overvejelser og beslutninger, som virksomheden tager.
Virksomheden skal:
- Arbejde med nye miljømål og handlingsplaner
- Uddanne og motivere nyt og eksisterende personale
- Sikre at leverandører lever op til deres forpligtigelser
- Holde øje med energi- og vandforbrug og økologiprocent