Grøn efterspørgsel


Green Key Picture 8

Efterspørgsel efter grønne turistprodukter er stigende. Det viser en rapport udarbejdet af HORESTA og Green Key. Rapporten, som sammenfatter mange forskellige undersøgelse, viser at:

  • Flere og flere kunder efterspørger eller forudsætter at turistvirksomheder tager et samfundsansvar. Det gælder især større danske og internationale virksomhed stiller krav om at overnatnings- og mødestedet har en grøn profil.
  • I offentlige udbudsrunder er det ofte et ønske eller krav, at hotel- og konferencesteder iværksætter grønne tiltag.
  • For almindelige turister er det enten en forudsætning eller et ekstra plus, hvis turistvirksomheden som tager et miljøansvar.
  • Danmark er i turisme sammenhæng i stigende grad markedsført som et grønt og bæredygtigt land bl.a. i forbindelse med EU Formandskabet og Klimatopmødet i 2009.
  • Mange gæster synes, at virksomhederne kan blive bedre til at synliggøre deres grønne profil.
  • Mange gæster mener, at det vil være en god idé med et miljømærke, som gør det nemmere at finde de grønne steder.

I en undersøgelse fra Forbrugerådet fra 2011:

  • Hver tredje respondent (33 %) er villig til at betale op mod 10 % mere for at bo på et hotel, hvor det er garanteret, at der tages samfundsansvarlige foranstaltninger, mens 5 % godt vil betale mellem 11 og 50 % ekstra.
  • Næsten hver anden (46 %) er ikke villige til at betale ekstra for at bo på et hotel, der kan garantere, at de overholder et eller flere samfundsansvarlige krav. Kommentarer til undersøgelsen viser, at mange forudsætter, at dette er i orden.
  • For cirka halvdelen (48 %) er det lidt vigtigt at hotellerne oplyser om, hvad de gør i forhold til de miljø og samfundsansvarlige områder og for en femtedel (19 %) er det meget vigtigt, mens en anden femtedel (22 %) mener, at det slet ikke er vigtigt.

Læs..